V TAX FORUMU – Blogu davčnih strokovnjakov ZDSS je odprta nova tema: Obdavčitev virtualnih valut.
Vprašanja, ki se odpirajo:
- Sistemski zakon (zakon o dohodnini in zakon o davku od dohodkov pravnih oseb) – že obdavčujejo transakcije z virtualnimi valutami. Zakaj potem sploh novi zakon, ki celo ne opredeli predmeta obdavčitve natančno (virualna valuta???) in ki bo veljal zgolj za osebe, ki ne izvajajo dejavnost ????? Ali ne bi raje zaonodajalec podrobno uredil transakcije v Zakonu o dohodnini in Zakonu o davku od dohodkov pravnih oseb?
- Predlagani zakon ne rešuje izzivov na področju preprečevanja pranja denarja. Glej primer v ZDA, kjer mora slehernik vse transakcije – sporočati na davčno administracijo. Pri nas tega ni. Zakaj ne? Ali želimo še naprej spodbujati pranje denarja?
- zakaj predlagatelj želi oprostiti do 15.000 EUR “prometa”, če vemo, da pri nas velja splošna oprostitev v višini 4500 EUR (če bo veljal Zdoh-2Z). Ali gre pri predlogu zakona o obdavčitvi virtualnih valut za enakost pred zakonom, glede na osebe, ki dosegajo samo dohodke iz delovnega razmerja?
- BITCOIN za osebe, ki ne izvajajo dejavnost, trenutno ni obdavčen in sicer zaradi stališča FURS. Pa zo Zakon o dohodnini dejansko tudi pove? Ali niso navodila FURS, ki določajo davčno obravnavo – v nasprotju s temeljnimi načeli zakona o dohodnini? V vsakem primeru je potrebno področje jasno urediti v področnem zakonu in ni potreben poseben zakon za obdavčevanje DOHODKOV fizičnih oseb!
- Kaj pove 105. člen Zdoh-2, ki ureja t.i. druge dohodke? Ali ne gre v primeru nakupa in prodaje BITCOIN-a (ter ustvarjanju “dobička”) za obdavčljive vire po Zakonu o dohodnini?
- 11. točka 105. člena Zdoh-2, ki pove, kaj so DRUGI DOHODKI, zelo široko razloži druge dohodke. Ki so praktično vsi “dohodki”, ki niso opredeljeni v drugih členih zakona!
- 11. očka določa, da je DRUGI DOHODEK::
- 11. dohodek, ki se ne šteje za:
- dohodek iz zaposlitve,
- za dohodek iz dejavnosti,
- za dohodek iz osnovne kmetijske in osnovne gozdarske dejavnosti,
- za dohodek iz oddajanja premoženja v najem in iz prenosa premoženjske pravice ter
- za dohodek iz kapitala in
- ni dohodek, ki se ne šteje za dohodek po tem zakonu oziroma
- ni dohodek, oproščen plačila dohodnine po tem zakonu.
- 11. dohodek, ki se ne šteje za:
- Ker “dohodek” oz. “dobiček” pri nakupu in praodaji BITCOINA, ustreza definiciji iz 105. člena, gre lahko za dohodek, ki je obdačen, po trenutni zakonodaji. Zakaj torej stališče FURS (ki pa seveda za stanke velja – upravičeno pričakovanje…) izvzema iz obdavčitve BITCOIN, je pravo vprašanje. Zaradi navednega (nejasna opredelitev) pa je seveda obdavčitev VIRTUALNIH VALUT potrebna sprememb. Toda v Zakonu o dohodnini (v ZDA gredo dohodki v t.i. KAPITALSKE DOBIČKE) in ne v posebnem zakonu!
5. Kaj je virtualna valuta? Seveda zakon ne loči oseb, ki premoženje rudarijo (in ustvarjajo “presežek” ali uporabljajo VV za zbiranje finančnih sredstev) od oseb, ki zgolj špekulirajo ali varčujejo itd. Glede na naziv zakona, bi zakon nesporno moral opredeliti vse dejavnsoti, ki potekajo znotraj ekonomije VIRTUALNE VALUTE. Dober članek, ki pokaže kako bi morali razmejevati različne funkcije oz. vrste transakcij v polju virtualnih valut, kar bi predstavljalo tudi različno in transparentno obdavčitev, si lahko ogledate v članku (investor, trader, dealer, hedger, miner, staker or personal user) – kliknite tukaj. Na podlagi povedanega, bi bilo potrebno napisati STROKOVNI zakon, ki bi jasno razmejil vse “posle” v virtualnem svetu, predvsem pa bi moral jasno razmejiti kdo izvaja in kakšno dejavnost in kdo je oseba, ki se šteje, da “ne izvaja dejavnosti”.
6. Ker zakon ne pojasni oz. razloži ni predmet obdavčitve, je jasno, da zakon ne izpolnjuje temeljnih načel, ki jih mora izpolnjevati sleherni davčni zakon (davčna določenost, predvidljivost, gotovost….). Osnovni postulati slehernega davčnega zakona so: predmet obdavčitve, subjekt obdavčitve, davčna osnova in davčna stopnja!
7. Država ni predpisala postopkov za preverjanje morebitnega pranja denarja preko virtualnih valut, čeprav je definicija virtualne valute, v slovenskem pravnem redu opredeljena izključno v zakonu o preprečevanju pranja denarja….ali področja resnično ne želimo urediti?
8. itd.
Povezava do bloga: kliknite tukaj.
p.s.
KEY TAKEAWAYS-razlikovanje obdavčitve (glede na vrsto transakcij v t.i. virtualni sferi) v ZDA (ki velja podobno tudi pri nas (razen v delu BITCOIN za fizične osebe) – v trenutni ureditvi – žal samo na podlagi NAVODIL in ne zakona) v odvisnosti od dejavnosti in od “statusa” osebe, ki deluje v virtualno-valutni ekonomiji.
- Bitcoin has been classified as an asset similar to property by the IRS and is taxed as such.
- U.S. taxpayers must report Bitcoin transactions for tax purposes.
- Retail transactions using Bitcoin, such as purchase or sale of goods, incur capital gains tax.
- Bitcoin mining businesses are subject to capital gains tax and can make business deductions for their equipment.
- Bitcoin hard forks and airdrops are taxed at ordinary income tax rates.
- Gifting, donating, or inheriting Bitcoins are subject to the same limits as cash or property transactions.