Z vami je oktobrska številka Davčno-finančne prakse!
Tokrat nismo mogli zaobiti aktualnega dogajanja na političnem parketu, kjer se še vedno razpravlja o obveznem izplačilu božičnice oziroma zimskega prejemka, ki naj bi bil izplačan najkasneje do 18. 12. 2025. Za podjetja v težavah pa bi se plačilo lahko zamaknilo do 31. marca naslednjega leta, a bi letos vseeno morali izplačati vsaj eno osmino zimskega prejemka (160 eur). O predlogu Zakona o izplačilu zimskega prejemka tokrat piše dr. Darja Gregorčič Bernik, davčna svetovalka ZDSS in odgovorna urednica DFP.
Nadalje pa vam Natalija Kunstek, davčna svetovalka ZDSS, v svojem blogu predstavlja napovedane spremembe pri normirancih, za katere je avtorica mnenja, da bi jih bilo v izogib sivi ekonomiji smiselno uvesti.
V rubriki Ne prezrite pa nam Simona Štravs, častna članica in davčna svetovalka ZDSS, predstavlja bistvene novosti novele Zakona o urejanju trga dela ZUTD-I, ki med drugim uzakonja več začasnega in občasnega dela upokojencev ter krajši delovni čas za delavce pred upokojitvijo in opisuje delo takšnega delavca po sistemu 80/90/100.
Kot vedno predstavljamo tudi zanimive sodbe sodišča EU ter zakonodajne novosti na področju EU. Ne manjka pa tudi drugih izredno zanimivih člankov in prispevkov, tako da si vzemite čas za krompirjeve počitnice in nas berite.
Želimo vam prijetno in koristno branje!
Doc dr. Darja Gregorčič Bernik
Odgovorna urednica DFP
P.S. Povzetki vseh člankov iz tokratne številke DFP so vam na voljo spodaj.
>> AKCIJA za nove naročnike DFP in e-arhiva vseh številk <<
Se želite sami prepričati o strokovni vrednosti vsebin v reviji DFP?
Pridobite si brezplačni ogledni izvod >>tukaj<<
ČLANKI IN VSEBINA
3 Uvodnik
4 Poročanje o trajnostnosti: ESRS S1 Lastna delovna sila
Katja Pogač
ESRS S1, sprejet z delegirano uredbo Komisije EU 2023/2772, je prvi od štirih socialnih standardov poročanja o trajnostnosti. Namen standarda je, da uporabniki izjav o trajnostnosti razumejo pomembne vplive podjetja na lastno delovno silo ter povezana tveganja in priložnosti. Za ustrezno pripravo razkritij je pomembno dobro poznavanje mednarodne in evropske regulative o človekovih pravicah, delovno-pravne zakonodaje in kadrovskih politik podjetja v posameznih državah in regijah ter seveda ESRS, ki so trenutno v procesu spreminjanja z namenom poenostavitve poročanja o trajnostnosti.
6 Delivery ali non-delivery terminski posli
dr. Jožko Peterlin
Razumevanje razlike med delivery in non-delivery forwardom je ključno pri upravljanju valutnega tveganja. Če ima podjetje dejanske denarne tokove v tuji valuti, je primeren delivery forward, saj zagotavlja točno določeno ceno za bodočo menjavo. Če pa podjetje ali vlagatelj želi le zaščititi vrednost brez fizične menjave, je smiselnejši non-delivery forward.
Obe vrsti poslov služita minimiziranju tveganja spremembe deviznega tečaja, vendar se razlikujeta v izvedbi in uporabnosti glede na naravo posla in namen sklenitve terminskega posla.
8 Uredba (EU) 2023/1115 o proizvodih, ki ne povzročajo krčenja gozdov:
pravni pregled, obveznosti in aktualni razvoj
mag. Vanesa Čanji
EUDR je izrazito tehnično zahtevna in nadnacionalna uredba, ki uvaja novo raven preglednosti in odgovornosti v globalnih dobavnih verigah. Čeprav uradni datumi uporabe (30. 12. 2025 – 30. 6. 2026) formalno ostajajo v veljavi, bosta odločitev o morebitnem dodatnem zamiku in nov predlog poenostavitev izvajanja uredbe ključna za nadaljnjo implementacijo v državah članicah, tudi v Sloveniji. Za pripravo na izvajanje uredbe je priporočljivo, da gospodarski subjekti in trgovci vnaprej vzpostavijo notranje evidence, pravne akte o potrebni skrbnosti in informacijsko infrastrukturo ter ohranijo aktivno komunikacijo z UVHVVR in MKGP glede nacionalnih smernic.
11 111. a člen ZDavP-2 – Zgolj pedagoška norma ali kaj več – 2. del
Mihael Pojbič, mag. prava
Kot omenjeno v prvem delu članka, 111. a člen ZDavP-2 ni zgolj pedagoška norma, obenem pa je njen domet izredno širok. Po našem mnenju tako lahko omogoča tudi, da davčni organ po uradni dolžnosti zadrži sklep o zavarovanju davčne obveznosti..
13 Ali je FURS s svojim stališčem delodajalcem omogočil določitev višine bonitete za zaposlenega po šestem odstavku 43. člena ZDoh-2
Natalija Kunstek
Kot izhaja iz osmega odstavka 43. člena ZDoh-2, ni pomembno, kdo izvede plačilo bonitete, je pa pomembno, izhajajoč iz stališča davčnega organa, kdo boniteto obračuna. Skladno s predmetnim stališčem davčnega organa, gre tako razumeti »razlago« šestega odstavka 43. člena ZDoh-2 – zgoraj navedene »dikcije zagotovitve s strani delodajalca«.
Ali je sprejemljivo, da je davčni organ na podlagi svojega stališča pojasnil izvajanje dikcije šestega odstavka 43. člena ZDoh-2 na način, ki delodajalcu omogoča, da se odloči, ali bo obračunal boniteto v imenu zaposlenega ali ne. O svoji odločitvi obvesti FURS in delodajalec šele na podlagi informativnega izračuna FURS po uradni dolžnosti ugotovi, ali se boniteta določi v višini 65 % ali 100 %. Kaj pa 147. člen Ustave RS, ki pravi da lahko plačilo davka naloži le materialni zakon, pa dikcija 13. člena ZDavP-2, ki določa da stališče davčnega organa ni pravni vir?
Blogi strokovnjakov:
14 Blog: Obvezno izplačilo božičnice oziroma zimskega prejemka namesto poslovne uspešnosti
dr. Darja Gregorčič Bernik
Če bo izplačilo božičnice oziroma zimskega prejemka obvezno, bodo podjetja najverjetneje znižala znesek, ki je bil predviden za izplačilo poslovne uspešnosti, ali pa poslovne uspešnosti sploh ne bodo izplačale, saj imajo običajno s strani lastnikov za to določen fond. Veliko podjetij je poslovno uspešnost že izplačalo v januarju tega leta in v kolikor bodo presegli maksimalni znesek z oprostitvijo plačila davkov in prispevkov, se lahko zgodi, da bodo od dela zimskega prejemka morali obračunati in plačati davke in prispevke. Posledično Vlada RS s tem predlogom Zakona ne bo dosegla namena, da bi vsi zaposleni delavci prejeli dodatni prejemek v posameznem koledarskem letu in posledično ne bodo bolj zadovoljni in motivirani, ker bodo prejeli izplačan nižji znesek poslovne uspešnosti, ali pa ga sploh ne bodo prejeli.
Na koncu pa velja opozoriti, da bodo stroka, računovodstva v podjetjih, tudi FURS, zopet postavljeni pred izzive, ker se nesistemsko, premalo argumentirano in analizirano uvaja nov institut »zimskega prejemka«, ki se naj ne bi všteval v davčno osnovo dohodkov iz zaposlitve..
15 Blog: Se obetajo spet spremembe pri »normirancih«
Natalija Kunstek
Skladno z mnenjem Vlade o Predlogu5 le-ta predloga ne podpira, pa vendar bi bilo morda smiselno o tem razmisliti še enkrat. Namreč, razumem, da je sistem normiranstva namenjen manjšim podjetnikom predvsem zaradi administrativnih razbremenitev in v izogib sive ekonomije. V kolikor bo Vlada vztrajala pri tem, da ostaja sistem normirancev nespremenjen, obstaja tveganje, da bo sive ekonomije v Sloveniji spet več. Morda pa uspe Predlog novele ZDoh-2AE.
17 Davčno finančne novosti EU institucij:
Oktobrska seja Sveta EU za ekonomske in finančne zadeve
Dean Košar, LL.M.
Finančni in gospodarski ministri EU so 10. oktobra 2025zasedali na rednem oktobrskem srečanju. Stephanie Lose, danska ministrica za gospodarstvo, je glavne rezultate povzela, kot sledi v nadaljevanju: »Imeli smo plodno razpravo o podpori Ukrajini, vprašanjih, povezanih z evropsko konkurenčnostjo, lastnih virih evropskih sredstev in o drugih temah. Izčrpno smo razpravljali o novi podpori EU Ukrajini, tj. posojilu Ukrajini za reparacije na podlagi zamrznjenih ruskih sredstev, ki jih bo Ukrajina povrnila le, če in ko bo Rusija plačala za škodo, ki jo je povzročila s svojo vojno v Ukrajini. Nadaljevanje dela v zvezi s takšnim modelom je bilo deležno široke podpore. Predsedstvo ga odločno podpira kot najboljšo pot naprej. Od danes naprej bomo nadalje obravnavali vprašanja, ki jih je treba razjasniti,
Evropski svet pa bo nato o modelu razpravljal konec tega meseca. Predsedstvo je pripravljeno prednostno obravnavati kakršne koli nadaljnje konkretne predloge Komisije.«.
19 Domača sodna praksa:
Zahteva za oceno ustavnosti drugega odstavka 111. člena ZDavP-2
Mihael Pojbič, mag. prava
Ocena ustavnosti drugega odstavka 111. člena ZDavP-2 je sicer še v povojih, ampak je mogoče pričakovati, da bo v naslednjih mesecih znano, ali bo USRS izvrševanje določbe zadržalo. Vsaj med vrsticami pa je mogoče razbrati, da zavezanci lahko že sedaj vplivajo na vsebino sklepa o (začasnem) zavarovanju na podlagi predhodnih (izrecnih) izjav v postopku, kolikor so pripravljeni podati alternativna sredstva zavarovanja.
22 Sodna praksa Sodišča EU:
DDV obravnava platform kot dobaviteljev e-storitev
dr. Janja Hojnik
Sodišče EU je odločilo, da člen 28 Direktive o DDV velja tudi za elektronsko opravljene storitve preko trgovine z aplikacijami v obdobju pred 1. januarjem 2015, ne glede na to, da je platforma v potrdilih o naročilu navajala razvijalca in njegovo stopnjo DDV. Kraj fiktivne dobave med razvijalcem in platformo se določi po členu 44, torej v državi sedeža platforme. Člen 203 ne ustvarja odgovornosti razvijalca za DDV v njegovi državi sedeža, kadar so prejemniki končni potrošniki brez pravice do odbitka.
Sodba tako potrjuje, da se pri digitalnih posredniških modelih davčna obravnava ravna po dejanski vlogi platforme in funkcionalnih pooblastilih ne po kasnejših potrdilih o naročilu, in utrjuje kontinuiteto razlage pravil DDV pred in po uveljavitvi izvedbenih določb za elektronske storitve.
25 Iz zgodovine davkov in računovodstva:
Postkeynesianci in določanje cen
mag. Dejan Petkovič
Spoznali smo, da so postkeynesianci menili, da je tradicionalni mehanizem spreminjanja cen, kot posledica sprememb povpraševanja, postal neoperativen. Deluje nov mehanizem, ki se kaže v tem, da producenti na spremembo povpraševanja odgovorijo s spremembo produkcije.
Ta nova teorija poudari pomembno zvezo med pričakovano spremembo povpraševanja in v okviru tega pričakovano spremembo profitne stopnje, ki bo sprožila postopek »preseljevanja« faktorjev s procesom investiranja v nove zmogljivosti z mehanizmom cene, ki deluje na podlagi standardnih stroškov in pribitka.
Vse to pomembno vpliva na ekonomsko politiko, ki mora upoštevati, da na oligopolnih trgih (ki prevladujejo) klasični cenovni mehanizem ne deluje več.
Podjetja se borijo za tržne deleže, zato hočejo povečati svoje zmogljivosti v soglasju z negotovimi spremembami povpraševanja po njihovih izdelkih v bodočnosti. Podjetja zato izdelajo svoj investicijski plan, upoštevaje te negotove spremembe v bodočnosti.
26 Ne prezrite:
ZGD-1N: Novi roki za poročanje o trajnostnosti
Katja Pogač
Kot je razvidno iz tabele, se pričetek poročanja o trajnostnosti premika na poslovno leto, ki se prične 1. januarja 2027, za vse tiste družbe, ki bi sicer morale pričeti poročati o trajnostnosti že s 1. januarjem 2025, ter na poslovno leto, ki se prične 1. januarja 2028 za vse tiste družbe, ki bi sicer morale pričeti poročati o trajnostnosti s 1. januarjem 2026.
27 Ne prezrite:
Novela Zakona o urejanju trga dela ZUTD-I
Simona Štravs
Vzpodbude za zaposlovanje in vključevanje starejših so dobronamerne, če ne drugače, že zaradi vzdržnosti pokojninske blagajne in jih velja pozdraviti. Način življenja in dela se je spremenil in sistemske napake, sprejete pred mnogimi leti, kot je bilo npr. tudi prezgodnje upokojevanje, bodo bremenile aktivne državljane še kar nekaj generacij.
30 Ne prezrite:
Davčni simpozij CFE v Gentu septembra 2025
mag. Tanja Urbanija, Mihael Pojbič, mag. prava
CFE in Belgijski inštitut za davčne svetovalce in računovodje (ITAA) sta z veseljem sprejela govornike, oblikovalce politik in davčne strokovnjake na davčnem simpoziju CFE 2025 v Gentu. Letošnja tema „Obdavčevanje v prehodu: skladnost, pravice in inovacije v svetu z veliko količino podatkov“ je obravnavala dejanske posledice razvijajočih se davčnih okvirov EU in sveta.
34 Ne prezrite:
Pomembnejše novosti, objavljene v Uradnem listu RS za področje računovodstva, davkov in financ v gospodarstvu
(od 26. 9. 2025 – 22. 10. 2025)
Simona Štravs
Pomembnejše izbrane novosti, objavljene na spletni strani Ministrstva za finance, Finančne uprave Republike Slovenije, ZZZRS
(od 26. 9. 2025 do 21. 10. 2025)
Simona Štravs
40 Novice ZDSS – Napovednik dogodkov ZDSS
Strokovni seminar ZDSS v živo, sreda, 12. 11. 2025
Dan ZDSS 2025: Davčna praksa – od izzivov do rešitev (26. 11. 2025)
Mesečno izobraževanje ZDSS, sreda, 10. 12. 2025
43 Novice ZDSS – Pretekli dogodki
Strokovna ekskurzija ZDSS po Slovenski Istri – dan poln znanja in dobre volje
ZDSS v središču davčnih vsebin na Davčno-finančni konferenci 2025








