ČLANEK NE POREDSTAVLJA STALIŠČA ZDSS!
Kje so meje »politikantske« politike in kje so meje »prave« politike na področju davkov – tudi pri nas?
Avtor: mag. Franc Derganc
V uvodu na Kongresu ZDSS 2022 bom (kot predsednik ZDSS) povedal naslednje besede:
Davke oz. davčni sistem v Republiki Slovenij je potrebno utemeljiti (dobesedno postaviti temelje) v Kulturi Skupnosti, kar pomeni pridobiti družbeno soglasje o nujnih spremembah, kot izhaja (pravilneje, bo izhajalo, ko se analiza opravi) iz analize dejanskega stanja našega davčnega sistema (kje se nahajamo v prostoru in času) na področju:
- POBIRANJU DAVKOV, kar zajema:
- stanje materialnih predpisov v povezavi z javnimi dajatvami – davki, prispevki, dajatve na področju javnih gospodarskih služb in dajatve v povezavi z lokalno samoupravo.
- stanje pravnih pravil na področju postopka, ki ureja pobiranje davkov,
- stanje pravil, ki urejajo organizacijo pobiranja davkov. Gre za pravila, ki urejajo a delovanje organov, ki so zadolženi za varovanje javne koristi in pravic plačnikov davkov pri nas, tako v zvezi z državnimi, kot tudi lokalnimi dajatvami.
- TROŠENJU JAVNIH SREDSTEV, kar zajema:
- Porabe javnih sredstev, predvsem z vidika ničelne stopnje do korupcije
- Obstoja ali neobstoja STANDARDOV, ki zagotavljajo integritetno delovanje organov, na področju porabe javnih sredstev in nenehnih izboljšav procesov.
s ciljem, izvajati spremembe davčne zakonodaje, ki bi omogočile pridobiti sodoben davčni sistem, ki bo dolgoročno financiral skupnost, imenovano Republika Slovenija. Nobena sprememba ni mogoča, brez analize t.i. mednarodne davčne konkurenčnosti.
KLJUČNA IZHODIŠČA ZA RAZUMEVANJE DAVČNEGA SISTEM PRI NAS
Davki so druženi dogovor med plačniki davkov in državo (ljudstvo) o financiranju skupnih – javnih zadev[1].
Na nivoju državljana, so davki sorazmerni in ustavno-pravilni poseg v lastnino posameznika, s katerim se financirajo skupne zadeve.
Plačniki davkov so, skladno z določili Zakona o davčnem postopku, v pretežni meri podjetja (cca. 80.000 subjektov), saj slednja financirajo vso skupno porabo (prispevki, davki) v deležu preko 80%[2].
Zakaj bom Kongres ZDSS 2022 »otvoril« z zgornjimi besedami?
Naša davčna stvarnost je »zelo mlada«. Delujemo (vsi deležniki davčnega sistema) kot mlad deklič ali fantič, ki iščeta nova spoznanja in si dovoli delati tudi napake. Mladim je to dovoljeno.
Toda mi, torej davčni svetovalci, politiki, politične stranke, mediji in drugi, ki »komuniciramo« davke, bi se morali zavedati, da si ljudstvo želi zrelih odločitev (ki temeljijo na kmečki pameti, ki ve, kaj je prav), ki odločajo o davkih. Predstavljajo si, da voditelji vedo kaj delajo. In da vedo, kako z davki. Ali se ljudstvo moti?
Zgornje besede na kongresu bom izustil s ciljem, da se resnično iskreno pogledamo v ogledalo, si nalijemo čistega vina in poskušamo odgovorno peljati našo davčno barko v prihodnost.
Po moji oceni, se namreč ljudstvo nikoli ne moti. Lahko je zavedeno, toda tudi v tem primeru ima ljudstvo prav. Tako piše v Ustavi RS. In v delu davkov, ljudstvo pričakuje (in to upravičeno) pošten odnos države do plačnikov davkov, kar pa seveda pod razumeva tudi transparentno in gospodarno trošenje javno zbranih sredstev.
In zavedati se moramo tudi, da se z davki ne gre hecati. Govorimo o njih »s tresočo roko« in premišljeno. Davki namreč radi najdejo druge – cenejše poti v druga rezidentstva. To smo se naučili že ob davčni reformi v letu 2004, ko je Slovenija izgubila veliko »domačega« kapitala. In to samo zaradi davčne reforme, ki ni razumela, da so davki »tek na dolge proge«. Zato g. Mesec, pazljivo, prosim. Bodite politik in ne politikant!
Koalicijske pogodbe
Ko beremo članke o nastajajoči koalicijski pogodbi, ki naj bi predstavljala temelj za delo v Državnem zboru in Vladi RS, se moramo, žal, tudi nasmejati. Nekatera razmišljanja “poznavalcev stvarnost” so resnično groteskna. Ker pa je v vsaki šali tudi del resnice, pa je prav, da tudi o smešnih predlogih, kakšno povemo….
PRIMEROMA:
Veliko »kritikov« opazi, da je koalicijska pogodba sestavljena iz predlogov stranke, ki je prepričala zgolj 4,46% državljanov, ki so se udeležili volitev v Državni zbor. Baje naj bi bili v koalicijski pogodbi predvsem predlogi (program) Levice.
Kaj očitajo koalicijski pogodbi, kar naj bi bil rezultat LEVICE? Govoriti o premoženjskih davkih (v smislu financiranja primeroma stanovanj za mlade), ki so vir lokalnih skupnosti, hkrati pa ne odpreti dialoga z lokalnimi skupnostmi, je TUDI po mnenju pisca tega sestavka, nezrelo. Odločitev, da se olajšava pri dohodnini »ustavi« na 4500 EUR je enako, prehitra odločitev, saj je jasno, da država ne sme obdavčevati dohodkov, ki predstavljajo zgolj stroške za preživetje. Anomalijo lahko popravimo z davčnim kreditom…..
Če držijo zgornje navedbe, potem lahko ugotovimo, da so predlogi Levice nekoliko “nezrele” in jih je celo težko uresničiti, če upoštevano našo ustavo.
Nekateri, nadalje menijo, da je iz koalicijske pogodbe jasno, da želi država v bodoče, razlastniniti podjetnike (zaradi višjega davčnega primeža), da bomo Slovenci plačevali večje premoženjske dajatve ter da bomo iz svojih plač prejemali manj, kot nam je namenila prejšnja vlada. Kritiki iz te skupine so pavšalni, imajo pa nekaj “soli”. Verjetno se bo nekaj zgoraj zapisanega tudi zgodilo (v to nas silijo razmere – ne nova VLADA), samo upam pa, da bodo spremembe premišljene, ustavno-pravno vodotesne in predvsem, da bo SLOVENIJA davčno “konkurenčna”, saj je jasno, da davke plačujejo zgolj podjetja z visoko dodano vrednostjo s sedežem v SLOVENIJI.
Kje je težava – ali pa se zgornji »komentatorji« ne motijo?
Volitve v Državni zbor 2022 je pokazal, da preko 60% volilcev ne želi političnih strank, ki so krojile našo usodo pred volitvami (tako LEVI, kot DESNI). Ali se to naši pisci nove koalicijske pogodbe tega dejstva, ki dokazuje izredno zrelost državljanov Slovenije, zavedajo?
Nadalje. Volilci so se skoraj plebiscitarno odločili za novo-iskrenejšo pot v politični kulturi. Dr.Golob je ljudi enostavno prepričal. Praktično ni povedal ničesar, kar ni mogoče kupiti, tako z vidika mladih, kot z vidika starejših, hkrati pa je povedal, da bo spoštljiv.
In kaj pomeni biti spoštljivi? Po moji oceni to pomeni, da moramo biti najprej predvidljivi. Tudi ali predvsem na področju obdavčitve!
Nadalje poslušamo gospodarstvenike, da koalicijska pogodba ne govori ničesar o gospodarstvu. Sam bi dodal, da premalo govori o plačnikih davkov, saj preko 80% vseh javnih izdatkov države, pokojnin in zdravstva, financira zgolj okoli 80.000 podjetij pri nas. In če država resnično ne bi dostojanstveno ustvarila odnosa s tistim, ki vse nas skupaj »hrani«, potem lahko zatrdimo, da nove “kvalitete” resnično ne bo. Upam, da se motim.
Predlog. Konstruktivni.
Če so volilci, ki se nikoli ne motijo, povedali jasno, da želijo DRUGAČNO POLITIČNO KULTURO (beri stran s politikantsko, ignorantsko politiko), potem je jasno, da morajo naši predstavniki, predvsem v Vladi, začeti poslušati LJUDSTVO in udejanjiti svoje besede, izrečene pred volitvami!
Kako to (spoštljiv odnos do plačnikov davkov) izvesti?
Pustimo jim (Vladi) vsaj 100 dni, da o tem, kako ravnati s plačniki davkov, razmislijo. Ker ljudstvo je že povedalo. Na volitvah.
NASVET novi Koaliciji: Postanite SPOŠTLJIVI POLITIKI – ne POLITIKANTI!
Kje so torej meje »politikantske« politike in kje so meje »prave« politike na področju davkov – tudi pri nas?
Meja politike je določena v USTAVI RS, ki zahteva od politikov (ne politikantov), da so predstavniki ljudstva, ki zahteve ljudstva (plačniki davkov pa so podmnožica ljudstva…), tudi udejanjajo.
Avtor: mag. Franc Derganc
p.s. Kaj bi dal, da bi Luka razumel, da neoliberalcev, ki so resnični zlo naše civilizacije, v Sloveniji ni. In da njegovi grdi “kapitalisti” (ko govori o kapitalu, ne razlikuje niti prekarnih SP-jev, ki so teoretično kapitalisti, dejansko pa so lahko celo scialno ogroženi…….) dejansko hranijo – tudi njega.
Ali se podobno nespoštljivo vede tudi do tistih, ki so ga v preteklosti “spravili gor”? Verjamem, da ne. In enak, spoštljiv odnos, mora LEVICA začeti gojiti do VSEH slovenskim pdjetnikov. Še posebej zato, ker so (oz. bodo) sedaj v VLADI. Za začetek, se jim opravičite, Luka.
Storite tisto, kar ste pravilno zahtevali od g. Tonina. Dejali ste naj se najprej (potem pa ga boste mogoče sprejeli “medse”) “pokesa” za grehe, saj je gledal stran, ko so kaznovli slovenske protesnike, ki so brali slovensko Ustavo. Imeli ste prav. Kesanje je rešitev. Za začetek. Toda za vse. Ne samo “za njih”.
[1] Po domače. Najprej se dogovorimo, da je siva ekonomija nesprejemljiva. Nadalje se dogovorimo katere javne izdatke bomo financirali. Davki so tako zgolj posledica dogovora, za kaj bomo naše davke, »potrošili«.
[2] Zakon določa, da je plačnik davkov za izplačila osebnih dohodkov zaposlenih oseb, podjetje oz. delodajalec!