STALIŠČE ZBORNICE DAVČNIH SVETOVALCEV SLOVENIJE GLEDE PROBLEMATIKE PRIDOBITVE LASTNIH DELEŽEV V DRUŽBI Z OMEJENO ODGOVORNOSTJO
OPIS:
Finančna uprava R Slovenije je v letu 2018 objavil izjavo za javnost, v kateri je sporočila svojo odločitev o nadzoru transakcij t.i. lastnih poslovnih deležev. Iz javne objave ni mogoče razbrati razlogov za nadzor, prav tako pa ni bilo mogoče pridobiti pravno utemeljitev za napovedane inšpekcije. Po objavi je FURS obveščal posamezne družbe z omejeno odgovornostjo, da naj opravijo samoprijavo in prekvalificirajo sami izplačila – nakup deleža v delitev dividend in sicer na podlagi določila 4. odstavka 74. člena ZDavP-2. Določena podjetja so uspela »prepričati« FURS, da so izvedli prodajo iz razlogov, ker želijo izstopiti iz družbe. V tem primeru je FURS prekinil davčni nadzor. V ostalih primerih, kjer je prodajalec ostal še imetnik deleža (npr. 5%), pa je FURS z odločbo odločil, da je družba dolžna plačati davek od izplačila dividend (25%), hkrati pa ni želel odpraviti morebitne odločbe za fizične osebe, ki so ob prodaji deleža prijavili t.i. kapitalske dobičke in so tudi plačali ustrezen davek državi (npr. 10%). Davčni organ, praviloma ne želi odpraviti dvojno obdavčitev, saj gre v primeru prekvalifikacij, seveda za isto transakcijo. Veliko podjetij je samo izvedlo t.i. samoprijavo (ker so praviloma dobili navodila od inšpekcije po telefonu, naj raje plačajo davek, sicer bo sledil inšpekcijski nadzor) in plačalo davek od domnevnega izplačila dividend.
Stališče v nadaljevanju pravno utemelji zakaj so ravnanja FURS, po mnenju ZDSS, neustrazna. Pravilneje nezakonita.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
STALIŠČE ZDSS:
Za prodajo oziroma nakup lastnih deležev, realiziranih pred uveljavitvijo ZDoh-2V, je treba uporabiti prej veljavne predpise ZDoh-2. Iz prej veljavne določbe 90. člena ZDoh-2 niso izhajala merila, po katerih se bo presojala izkazanost ustrezne ekonomske vsebine sklenjenih pravnih poslov, torej drugačne ekonomske vsebine, kot jo zahteva statusna zakonodaja in kot je razvidna iz sklenjenega pravnega posla prodaje (pridobitve) lastnega deleža. Zato davčni organ ne more s svojo razlago v konkretnem primeru, ki ga obravnava, sam …………………
……………………………………………………………….
Prav tako je pristop FURS pri presoji pridobitve lastnega deleža v nasprotju z ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Dodatek k stališču:
To stališče je sprejel Upravni odbor Zbornice davčnih svetovalcev Slovenije (www.davki.org), na podlagi izvedenega internega izobraževanja na temo »lastni poslovni deleži v luči davčnih nadzorov od 2018 do 2020«. ZDSS je pridobila od Finančne uprave, na podlagi zahteve po informacijah javnega značaja, odgovor, da FURS, pred, izvedbi sistematičnih inšpekcij vseh družb, kjer je bila ugotovljena nakup lasnega poslovnega deleža, ni izdala nobenega strokovnega stališča o problematiki nakupa lastnih poslovnih deležev.
Po mnenju ZDSS, ravnanje organa, ki:
- sistematično izvaja davčne nadzore v zvezi z določenim težjimi pravnimi vprašanji (prodaja lastnega deleža sodi v t.i pravice podjetnika po Ustavi Republike Slovenije – svobodna gospodarska pobuda, organ pa zahteva pojasnila, brez materialno-pravne podlage),
- in predhodno ne izda stališča po določilu 4. odstavka 74. člena ZDAVP-2,
predstavlja kršitev temeljnih načel, ki določajo t.i. integriteto davčne administracije, ki ključno prispeva tudi k nižanju sive ekonomije.
Prav tako ZDSS meni, da Finančna uprava, ki uporablja 74. člen ZDAVP-2, brez predhodno jasno izdelanih in objavljenih strokovnih stališč, krši KODEKS pravic plačnikov davkov , kot ga je predlagala Komisija EU in OECD ter sprejelo že več kot 120 držav ter ga je ZDSS sprejela kot svojo temeljno orodje za pomoč strankam ter tudi ETIČNI KODEKS ZAPOSLENIH V FURS in ETIČNI KODEKS ZAPOSLENIH VJAVNI UPRAVI.
Stranke – plačniki davkov bi morali, pred izdajo inšpekcijskih odločb, pridobiti strokovno stališče FURS v zvezi z domnevno spornimi posli (izogibanje ali zloraba predpisov), saj sicer ni mogoče zagotoviti stranki ostalih pravic (pravica do pravne varnosti, enakosti pred zakonom, pravica do sodelovanje pooblaščenca v postopkih itd.).
V kolikor bi FURS izvajal 74. člen ZDaVP-21 na način, kot to izvajajo administracije v sodobnih demokracijah (npr. Velika Britanija), potem bi lahko zagotovili tudi ključno pravico stranke in sicer pravico do zakonitosti postopka.
Predsednik ZDSS, mag. Franc Derganc, Ljubljana, 7.10.2020