Sporočilo za javnost: »KONGRES ZBORNICE DAVČNIH SVETOVALCEV SLOVENIJE 2021«
Bohinjska Bistrica, 26. in 27. november 2021
Bohinjska Bistrica, 26. in 27. november 2021 – Zbornica davčnih svetovalcev Slovenije je tudi letos uspešno izvedla svoj osrednji letni dogodek, kongres davčnih svetovalcev na temo mednarodne obdavčitve podjetij in posameznikov, s poudarkom na davčnih novostih in izzivih v letu 2022.
Udeleženci kongresa, ki ga je organizirala Zbornica davčnih svetovalcev Slovenije (https://zdss.si), smo se tudi letos, ob upoštevanju vseh predpisanih ukrepov za preprečevanje širjenja bolezni COVID-19, srečali na dvodnevnem dogodku v Bohinjski Bistrici. Kongres je potekal pod geslom »Dovolimo si, da nas davki povezujejo«, ki ga bomo zasledovali tudi na naslednjem kongresu ZDSS, predvidoma v maju 2022.
Kongres ZDSS 2021 je s pozdravnim govorom slavnostno odprl predsednik ZDSS mag. Franc Derganc:
»Vodstvo ZDSS, skupaj s svojimi člani, se zavzema za ureditev področja davčnega svetovanja po vzoru drugih evropskih držav. Naslednji cilj je povezan s krepitvijo strokovne integritete članov s pridobitvijo in obnavljanjem »certifikata Davčni svetovalec ZDSS«, kot tudi z rednimi mesečnimi strokovnimi srečanji. Osrednja tema konference je mednarodna obdavčitev, ki kot taka povezuje vse sfere dejavnosti podjetij in posameznikov. V nadaljevanju moram izpostaviti tudi prizadevanja naše zbornice za vzpostavitev instituta Varuha pravic plačnikov davkov. ZDSS si že vrsto let prizadeva za normativno ureditev standardov davčnega svetovanja kot pravni okvir za etično delo davčnih svetovalcev, kot tudi za uveljavitev standardov za delovanje davčnega organa, ki bi zagotavljali ustrezno pravno varnost in sorazmernost v postopkih informiranja o davkih in davčnega nadzora.
Izbor tem predavanj na tem srečanju dodatno potrjuje, da si bo ZDSS tudi v bodoče prizadevala podajati konstruktivne predloge na zakonodajne spremembe davčne zakonodaje kot tudi opozarjati na aktualno problematiko v praksi.
Zahvaljujem se vsem našim predavateljem, udeležencem okrogle mize in vsem vam drage članice in člani za vašo udeležbo, tukaj v dvorani in virtualno. Moja zahvala gre tudi vsem tistim našim članom, ki so s svojo prizadevnostjo pri organizaciji kongresa omogočili, da se lahko danes srečamo, kar je v teh negotovih časih zahtevalo dodaten trud in potrpežljivost. Zato bi se rad na tem mestu še posebej zahvalil članicam Mirjam Trdan in Biserki Šubelj.«
Prvi dan kongresa je bil namenjen temam s področij mednarodne obdavčitve podjetij in fizičnih oseb, ki so uporabne tako v velikih mednarodnih podjetjih kakor tudi v srednjih, majhnih in mikro podjetjih, kjer zaposleni izvajajo delo čezmejno in se srečujejo z vprašanji čezmejnih transakcij. Drugi dan kongresa pa smo namenili aktualnim davčnim spremembam, ki se bodo začele predvidoma uporabljati s 1. januarjem 2022.
Predavatelj Jure Mercina, partner v družbi LeitnerLeitner d.o.o., je predstavil davčni vidik izplačil v mednarodnih podjetjih ter izplačil fizičnim osebam v povezavi z mednarodnimi sporazumi.
Predavatelj Aleksander Ferk, direktor davčnega svetovanja iz družbe PwC Svetovanje d.o.o., je predstavil glavne značilnosti davka od dohodkov pravnih oseb v mednarodnem poslovanju, in sicer poudaril je pomen transfernih cen in davčnega načrtovanja ter predstavil pravne okvire, ki varujejo pravni položaj podjetij v davčnih sporih. V nadaljevanju je predstavil tudi novo poročanje o čezmejnih aranžmajih, katerega namen je preprečevanje davčnega izogiba oziroma davčnih utaj.
Na predavanjih o davku na dodano vrednost v mednarodnem poslovanju, nam je članica ZDSS mag. Suzana Tokić iz družbe ST Konzultacije d. o. o. predstavila tri področja, ki smo jih v praksi podjetij prepoznali kot strokovna zahtevna. To so: pravilno razumevanje pojma stalna poslovna enota za namene DDV, DDV v zaporednih dobavah in skladiščenju blaga na odpoklic (call off stock).
Predavatelj dr. Marian Wakounig iz Avstrijske finančne uprave že vrsto let sodeluje v številnih ekspertnih skupinah za razvoj slovenskega davčnega sistema. Na kongresu je predstavil reformo organizacije avstrijske finančne uprave, ki med drugim uvaja tudi novi urad za preprečevanje goljufij in oddelek izterjave. Pogovor je stekel tudi o možnostih implementacije dobre prakse iz avstrijske reforme v ureditev delovanja slovenske finančne uprave.
V popoldanskem času je bila organizirana okrogla miza, na kateri smo gostili domače in tuje strokovnjake. Pogovarjali smo se s predsednico Trgovinske zbornice Slovenije gospo Maričo Lah, priznanima davčnima strokovnjakoma iz tujine, dr. Marianom Wakounigom iz Avstrijske finančne uprave, ki je tudi častni član ZDSS, ter dr. Đurđico Jurić, dekanijo RRiF Visoke škole za financijski menadžment v Zagrebu, in s slovenskima davčnima svetovalcema Deanom Košarjem, članom upravnega odbora ZDSS, vodjo davkov v Lek d. d. ter Domnom Romihom, partnerjem v Odvetniški pisarni Jadek&Pensa.
Pogovor je tekel o izzivih podjetij pri mednarodnem poslovanju tako na globalni kot na lokalni ravni. Poudarjene so bile tudi napovedane davčne spremembe, med drugim novi okvir za pravičnejšo obdavčitev znotraj EU (okvir BEFIT) ter globalni davčni dogovor o minimalni efektivni davčni stopnji v višini 15% za velika podjetja. Strinjali smo se, da Slovenija potrebuje stabilen, učinkovit in pravičen okvir za poslovanje podjetij, v katerem so davki vsekakor generator stabilnega poslovnega okolja.
Predsednica TZS gospa Mariča Lah je uvodoma pojasnila kaj moti tuje vlagatelje pri nas. Izpostavila je predvsem določene pomanjkljivosti delovnopravne zakonodaje. Za gospodarstvo predstavljajo veliko breme tudi visoka obremenitev plač s socialnimi prispevki. Opozorila je tudi na problematiko omejevanja delovnega časa za trgovce. Za tuje vlagatelje pa predstavlja veliko nejasnost tudi precej zakomplicirani gradbeni postopki in dodatne zahteve lokalnih skupnosti, ki vlagateljem dodatno pogojujejo investicijo, npr. z izgradnjo infrastrukture, vrtcev ipd., česar niso navajeni v tujini.
Zaključki okrogle mize so bili, da so avstrijska podjetja zainteresirana za naložbe v Sloveniji, predvsem zaradi bližine Slovenije. Kot je poudaril dr. Marian Wakounig, za avstrijske vlagatelje je zelo pomembna dobro zgrajena infrastruktura, visoko izobraženi in kvalitetni kadri ter politična stabilnost. Zato svetuje, da si v Sloveniji še naprej prizadevamo za te cilje.
Po mnenju dr. Đurđice Jurić so davčne in ekonomske razmere na Hrvaškem podobne kot v Sloveniji, vsaj kar zadeva vse prepogosto in prehitro spreminjajočo se zakonodajo, še preden se veljavna zakonodaja dobro udejanji v praksi. Dodatno je izpostavila, da imajo na Hrvaškem oblikovane relativno dobre spodbude in davčne olajšave za investicije na določenih območjih, med katerimi je izpostavila območje Vukovarja, kjer so vlagatelji določeno obdobje oproščeni davka na dobiček.
Glede poštene obdavčitve mednarodnih korporacij in uvedbe minimalne efektivne davčne stopnje na dobičke mednarodnih korporacij v višini 15%, ki naj bi se začela uporabljati z letom 2023, je davčni svetovalec Dean Košar povedal, da je še precej odprtih vprašanj tako na administrativni kot vsebinski ravni. Poudaril je, da si zato ne predstavlja uvedbo teh sprememb že z letom 2023.
V zvezi s poenotenjem davčnih pravil, pa je davčni svetovalec Domen Romih poudaril, da so učinki globalizacije na davčnem področju v prvi vrsti posledica digitalizacije.
Drugi dan Kongresa nam je doc. dr. Darja Gregorčič Bernik, davčna svetovalka ZDSS in članica UO ZDSS ter vodja računovodstva in financ skupine Harvey Norman v Sloveniji, predstavila pomen davčnega načrtovanja v luči sprememb EU zakonodaje. Pojasnila je razlikovanje med pojmoma davčno načrtovanje in davčna strategija. Skozi primere optimizacije davčnih ciljev in davčne strategije je prikazala tudi primere davčnega izogiba in agresivnega davčnega načrtovanja, ko »hodimo po robu« oziroma »iščemo luknje« v zakonu. V nadaljevanju predavanj pa je gospod Aleksander Ferk, direktor področja davčnega svetovanja, PwC Svetovanje d.o.o., predstavil predlagane novosti na tem področju.
Davčni svetovalec in član UO ZDSS Dean Košar, vodja davkov v Lek d.d. je predstavil novosti na področju obračuna davka od dohodkov pravni oseb.
Mag. Tanja Urbanija je v nadaljevanju predstavila spremembe na področju davka na dodano vrednost na konkretnih primerih, Simona Štravs, častna članica ZDSS, pa nam je predstavila spremembe na področju dohodnine.
Sklep kongresa je, da tuji in domači investitorji pričakujejo stabilno poslovno okolje, ki ga lahko zagotovimo s predpisi, ki se ne spreminjajo najmanj enkrat na leto. Z nenehnim prilagajanjem davčnih stopenj nikakor ne sledimo potrebam gospodarstva in še toliko manj prispevamo k učinkovitem načrtovanju poslovanja. Zato ZDSS podaja zgolj vsebinske predloge na spremembe davčne zakonodaje in se ne opredeljuje do višine davčnih stopenj, ker meni, da so le-te v domeni političnih odločitev. Na ravni EU se efektivne davčne stopnje obdavčite dohodkov podjetij približujejo stopnji 10%, kar je precej nižje od predloga OECD za obdavčitev velikih družb (v višini 15%).
ZDSS sicer pozdravlja določene rešitve sprememb na področju davčnega postopka, še posebej rešitve, ki bodo povečale pravno varnost v postopkih inšpekcije. Žal pa lahko ugotovimo, da predlagatelji zakonov ponovno niso opravili celovite analize dejanskih potreb. Zbornica davčnih svetovalcev Slovenije je že decembra 2020 predlagala, da se primerjalno z ureditvijo v Nemčiji in Kanadi, zagotovi pravna varnost davčnih zavezancev: s sprejemom Kodeksa za pravice plačnikov davkov in vzpostavitvijo Varuha za pravice plačnikov davkov, s sprejemom standardov za delo davčnega organa v postopkih inšpekcije in z normativno ureditvijo postopka davčnega svetovanja. Nesprejemljivo je namreč, da se v splošni javnosti davčno svetovanje povezuje z nezakonitimi praksami domnevnih svetovalcev, ki izvajajo storitve brez ustreznih etičnih okvirjev. Kot je že ugotovilo nemško ustavno sodišče, je davčno svetovanje del javno-pravne funkcije, povezane s pravicami strank do informiranja.
Zato ZDSS predlaga, da se spremeni davčna zakonodaja v smeri, da se odpravi na novo uveljavljena omejitev davčnih olajšav na 63% davčne osnove in podaljša rok za uveljavljanje neizkoriščenega zneska investicijskih olajšav iz pet na 10 let, kar bi bil prav gotovo spodbuden ukrep za gospodarstvo v smeri spodbujanja investicij v času po COVID epidemiji. Podjetja so v času epidemije beležila izgube, kar pomeni, da če bo obveljalo petletno obdobje za uveljavljanje te olajšave, bo večji del investicijskih olajšav ostal neizkoriščen.
Glede predlaganih sprememb Zakona o dohodnini smo udeleženci kongresa mnenja, da predlogi ne zasledujejo načelo poštenega davčnega sistema, tako z vidika vertikalne pravičnosti (vsi plačniki z enakimi dohodki so enako obravnavani) kot tudi z vidika horizontalne pravičnosti (vsi dohodki se obdavčujejo po načelu progresije). Ureditev, po kateri se bodo dohodki za preživetje posameznika izvzeli iz obdavčitve, je po mnenju ZDSS dobra, čeprav menimo, da obstajajo tudi drugi načini za zagotovitev izvzetja, ki ne bi v tolikšni meri imeli učinek na proračun. Glede na to, da so davki namenjeni financiranju skupne porabe, bi spremembe davčnih predpisov morale biti pripravljene na podlagi celovite analize ureditev v primerjalnih pravnih sistemih in dejanskih potreb poslovnega okolja, ne pa določenih »ad hoc« zahtev.
V zvezi s predlaganimi spremembami DDV-ja glede identifikacije za namene DDV tujih davčnih zavezancev, ki izvajajo storitve povezane z nepremičninami oziroma montažo na območju Slovenije menimo, da je potrebno dopustiti tudi tujim davčnim zavezancem možnost prostovoljne registracije, kot to velja za domače davčne zavezance, s ciljem hitrejšega vračila DDV iz naslova storitev in blaga, na katere je bil obračunan slovenski DDV.
Mag. Franc Derganc, Taxin d.o.o., predsednik ZDSS, je predstavil predloge ZDSS v povezavi z izboljšanjem Zakona o davčnem postopku in Zakona o finančni upravi, ki so bili podani v okviru delovanja skupine za nadgradnjo davčnega sistema pri nas. Navedeno skupino je oblikoval Minister za finance v decembru 2020. Predavatelj je primerjal rešitve, ki so predlagane s strani ZDSS z rešitvami, ki jih je Minister za finance predlagal v sprejem Državnemu zboru.
Nadalje se je predsednik Zbornice v povezavi s predlaganimi spremembami zakona, ki ureja delo FURS, navezal na spremembe v organizaciji avstrijske davčne uprave leta 2021, ki jih je predstavil dr. Wakounig. Povedal je, da ZDSS sicer pozdravlja predlog o novem posvetovalnem telesu FURS, kot izhaja iz predloga sprememb Zakona o finančni upravi, vendar bi se moralo to telo ustanoviti pod neposrednim okriljem Ministrstva za Finance kot neodvisni organ v njegovi sestavi. To bi zagotovilo kvalitetno neodvisno presojo ravnanj FURS. V ta organ bi morali imenovati neodvisne strokovnjake iz vrst predstavnikov davčno-svetovalnih, odvetniških, notarskih zbornic in predstavnikov računovodske stroke.
Več informacij o kongresu najdete na naši spletni strani: https://zdss.si
Dne 27.11.2021, Bohinjska Bistrica
SKLEPI, povzetki KONGRESA ZDSS 2021
Sklep kongresa je, da tuji in domači investitorji pričakujejo stabilno poslovno okolje, ki ga lahko zagotovimo s predpisi, ki se ne spreminjajo najmanj enkrat na leto. Z nenehnim prilagajanjem davčnih stopenj nikakor ne sledimo potrebam gospodarstva in še toliko manj prispevamo k učinkovitem načrtovanju poslovanja. Zato ZDSS podaja zgolj vsebinske predloge na spremembe davčne zakonodaje in se ne opredeljuje do višine davčnih stopenj, ker meni, da so le-te v domeni političnih odločitev. Na ravni EU se efektivne davčne stopnje obdavčite dohodkov podjetij približujejo stopnji 10%, kar je precej nižje od predloga OECD za obdavčitev velikih družb (15%).
ZDSS sicer pozdravlja določene rešitve sprememb na področju davčnega postopka, še posebej rešitve, ki bodo povečale pravno varnost v postopkih inšpiciranja oz. nadzora.
Žal pa lahko ugotovimo, da predlagatelji zakonov, ponovno niso opravili celovite analize dejanskih potreb strank v davčnih postopkih. Zbornica davčnih svetovalcev Slovenije je že decembra 2020 predlagala, da se primerjalno z ureditvijo v Nemčiji in Kanadi, zagotovi pravna varnost davčnih zavezancev:
- s sprejemom Kodeksa za pravice plačnikov davkov,
- z vzpostavitvijo Varuha za pravice plačnikov davkov,
- s sprejemom standardov za delo davčnega organa, ki bi uokvirili delo FURS v povezavi z udenjanjanjem pravic strank v davčnih postopkih in
- z normativno ureditvijo postopka davčnega svetovanja.
ZDSS meni, da je enostavno nesprejemljivo je, da se v splošni javnosti davčno svetovanje povezuje z nezakonitimi praksami domnevnih svetovalcev, ki izvajajo storitve brez ustreznih etičnih okvirjev. Kot je že ugotovilo nemško ustavno sodišče, davčno svetovanje je del javno-pravne funkcije, povezane s pravicami strank do informiranja.
Zato, da izboljšamo pogoje za gospodarjenje pri nas, ZDSS predlaga, da se spremeni davčna zakonodaja v smeri, da se odpravi na novo uveljavljena omejitev davčnih olajšav na 63% davčne osnove in podaljša rok za uveljavljanje neizkoriščenega zneska investicijskih olajšav iz pet na 10 let, kar bi bil prav gotovo spodbuden ukrep za gospodarstvo v smeri spodbujanja investicij v času po COVID epidemiji. Podjetja so v času epidemije beležila izgube, kar pomeni, da če bo obveljalo petletno obdobje za uveljavljanje te olajšave, bo večji del investicijskih olajšav ostal neizkoriščen.
Glede predlaganih sprememb Zakona o dohodnini, smo udeleženci kongresa mnenja, da predlogi ne zasledujejo načelo poštenega davčnega sistema, tako z vidika vertikalne pravičnosti (vsi plačniki z enakimi dohodki so enako obravnavani) kot tudi z vidika horizontalne pravičnosti (vsi dohodki se obdavčujejo po načelu progresije). Ureditev, po kateri se bodo dohodki za preživetje posameznika izvzeli iz obdavčitve, je po mnenju ZDSS dobra, čeprav menimo, da obstajajo tudi drugi načini za zagotovitev izvzetja, ki ne bi v tolikšni meri imeli učinek na proračun. Glede na to, da so davki namenjeni financiranju skupne porabe, bi spremembe davčnih predpisov morale biti pripravljene na podlagi celovite analize ureditev v primerjalnih pravnih sistemih in dejanskih potreb poslovnega okolja, ne pa določenih ad hoc zahtev. Z davki se namreč financirajo vse potrebe posameznikov in podjetij, ki so del t.i. socialne funkcije države, kot to tudi določa Ustava R Slovenije.
V zvezi s predlaganimi spremembami DDV-ja glede identifikacije za namene DDV tujih davčnih zavezancev, ki izvajajo storitve povezane z nepremičninami oziroma montažo na območju Slovenije, menimo da je potrebno dopustiti tudi tujim davčnim zavezancem možnost prostovoljne registracije, kot to velja za domače davčne zavezance, s ciljem hitrejšega vračila DDV iz naslova storitev in blaga, na katere je bil obračunan slovenski DDV.
Dr. Wakounig iz Avstrije je podrobno predstavil spremembe v organizaciji avstrijske davčne administracije v reformi iz leta 2021. Med drugim je predstavil tudi izbirni postopek za vse osebe, ki se želijo zaposliti v davčni administraciji v Avstriji. Poudaril je, da mora imeti integritetna davčna administracija urejen tudi transparenten postopek imenovanja vseh oseb, ki delujejo v davčni administraciji. Opozoril je tudi, da mora davčna administracija uvesti stalni sistem internega izobraževanja.
Povzetki sklepov in vprašanja, ki so ostala še vedno odprta pri nas:
- ZDSS meni, da v kolikor država ne krepi integritete državnih uslužbencev, preko inštituta objektivne nepristranskosti, potem lahko pride do t.i. upravičenega upora plačnikov davkov, kar je mogoče razbrati iz strokovne literature, ki preučuje pomen pravic plačnikov davkov.
- Integriteta državnih organov (vseh, ne samo tistih, ki se ukvarjajo z davki) je poleg zavedanja davčne administracije, da krepi prostovoljno plačevanje davkov (storitveno orientirana davčna administracija) in krepi zavedanja o pomenu pravice do zasebnosti plačnika davkov, namreč ena izmed treh stebrov, ki določajo t.i. pošten davčni sistem.
- Ali smo ga pri nas sploh že začeli graditi (pošten davčni sistem), če se davčna zakonodaja še vedno sprejema brez javne razprave in brez objektivno iskrenega iskanjem najboljših rešitev?
- Ministrstvo za finance Republike Slovenije, namreč še vedno nima organa, ki bi bil enak ureditvi v Avstriji, kjer deluje stroka iz strokovnih združenj in svetuje Ministrstvu kako naj se izvaja zakonodaja, za katero je pristojna davčna administracija.
- Posvetovalno telo FURS, kot izhaja iz predloga sprememb Zakona o finančni upravi bi se torej moralo »prestaviti« na ministrstvo za finance. Če seveda želimo zagotoviti kvalitetno neodvisno presojo ravnanj FURS. Hkrati pa bi morali določiti postopke imenovanje oseb v navedeno telo ter določiti cilje delovanje navedene skupine. Navedena skupina bi morala biti sestavljena s strani predstavnikov davčno-svetovalnih, odvetniških, notarskih zbornic in seveda tudi predstavnikov računovodske stroke.
- Ko govorimo o davčnih reformah, Kongres ZDSS meni, da spremembe ponovno ne zagotavljajo uvedbo pravil in standardov za delo FURS, ki bi varovali pravice strank, kot primeroma pravice do informiranja, pravice do zasebnosti itd.
- Posledično še vedno ne bo mogoče objektivno preverjati, ali FURS izvaja svoja pooblastila ustavno-pravno pravilno. Poročilo o delu FURS bi moralo, glavnino vsebine, posvetiti izpolnjevanje standardov FURS v povezavi z dejanskim udejanjanjem pravic plačnikov davkov v davčnih postopkih.
- V Kanadi direktor davčne administracije (kjer je administraciji zagotovljena neodvisnost, podobno, kot v Grčiji) v parlamentu poroča o rezultatih dela administracije – za vse pravice, kot izhaja iz KODEKSA ZA PRAVICE PLAČNIKOV DAVKOV. Predstojnik mora poročati torej o dejanskih številkah, kako administracija dejansko izvršuje svoje pristojnosti (primeroma: št. prejetih vprašanj, št. odgovorjenih odgovorov v roku, kar je povezano s standardom dela v povezavi pravico stranke do informiranja).
- Sklepi kongresa na področju sprememb zakonodaje so, da Republika Slovenija ne sprejema davčne zakonodaje po ustreznem postopku (ni vsebinske javne razprave o predlogih), predvsem pa ponovno zakonodaja ne predvideva ustreznega časa za prilagoditev. Prav tako ZDSS poudarja, da dokler predlagatelji ne bodo upoštevali stroke – tudi ali predvsem za davčni postopek in organizacijo FURS (tudi ali predvsem iz tujine?), pri nas ni mogoče pričakovati dobrih rešitev.