Z vami je prva številka Davčno-finančne prakse v letu 2025!
Začetek leta prinaša nekoliko prenovljeno številko revije Davčno-finančna praksa, saj jo lahko preberemo v novi, sodobnejši pisavi, ki je bralcu za oko prijaznejša.
V novo leto smo stopili s predlogom novega davka na stanovanjske površine, ki ga kritično v rubriki Ne prezrite opisujeta na konkretnih primerih Dušan Jeraj, predsednik ZDSS in Tim Jeraj Kobelenski iz družbe iConsult d. o. o. Hkrati pa mag. Franc Derganc, davčni svetovalec ZDSS, analizira, katere pristope poznamo pri spreminjanju zakonodaje in predlaga pristop, ki bi ga bilo najbolje uporabiti v Republiki Sloveniji, v kolikor bi želeli imeti boljšo davčno zakonodajo in dvigniti raven davčne morale. Mag. Dejan Petkovič, davčni svetovalec ZDSS, pa se je v zgodovini davkov dotaknil nekdanjega davka na dohodek od zgradb, pri čemer se je oprl na literaturo iz daljnega leta 1937.
Seveda tudi tokrat ne manjka drugih izredno kvalitetnih in aktualnih člankov ter blogov, katerih prebiranje naj vam bo v veselje.
Doc dr. Darja Gregorčič Bernik
Odgovorna urednica DFP
P.S. Povzetki vseh člankov iz tokratne številke DFP so vam na voljo spodaj.
>> AKCIJA za nove naročnike <<
ČLANKI IN VSEBINA
3 Uvodnik
4 Kaj je karantena v okviru SME ureditve
Natalija Kunstek
Širitev tako imenovane posebne ureditve SME administrativno razbremenjuje male davčne zavezance, ki so se do sedaj kot »tujci« morali registrirati v vsaki državi članici, v kolikor so presegli nacionalni prag za obveznost DDV registracije.
V zvezi s karanteno pa velja, da zavezanec, ki:
• v tekočem koledarskem letu preseže prag 66.000 evrov prometa, mora z dnem, ko je prag presežen, začeti obračunavati DDV že od prve transakcije, s katero je presežena vrednost 66.000 evrov prometa in se identificirati za namene DDV. V tem koledarskem letu ne more več uporabljati oprostitve obračunavanja DDV (domače SME ureditve). Ker je v tekočem koledarskem letu presegel prag 60.000 evrov, do uporabe domače SME ureditve ni upravičen tudi naslednje koledarsko leto (mora obračunavati DDV in ostati identificiran za namene DDV vsaj še naslednje koledarsko leto – velja karantena). Po poteku karantene (po poteku naslednjega koledarskega leta) lahko znova začne uporabljati domačo SME ureditev, če
bodo pogoji za oprostitev izpolnjeni;
• v tekočem koledarskem letu ne preseže praga 66.000 evrov (preseže pa 60.000 evrov), lahko oprostitev obračunavanja DDV na ozemlju Slovenije uporablja do konca tega koledarskega leta, v naslednjem koledarskem letu pa do uveljavljanja oprostitve ni več upravičen. V naslednjem koledarskem letu se mora identificirati za namene DDV in mora biti identificiran za namene DDV vsaj eno koledarsko leto (velja karantena). Po poteku karantene lahko znova začne uporabljati domačo SME ureditev, če bodo izpolnjeni pogoji za oprostitev.
6 Električna vozila po starem, vmesnem in novem – prvi del
Mihael Pojbič, mag. prava
Z vidika DDV je pomembno, da se davčni zavezanec vnaprej zaveda, če (in koliko) bo omogočil, da bodo njegovi zaposleni (ali druge osebe) nabavljeno (ali najeto) električno vozilo (tj. vozilo brez izpusta CO2)uporabljali v zasebne namene. Kasnejši popravek izbire pravice do odbitka ne bo več mogoč. Glede same računovodske obravnave (in posledično tudi DDPO obravnave) je treba biti (še posebej pri najemih) pozoren, da je zadeva pravilno zavedena glede na (ne)izbiro pravice do odbitka.
8 Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o davčnem postopku ZDavP-2O
Simona Štravs
Iz zgornjih določb je moč ugotoviti, da se pogoji, možnosti in ugodnosti za plačilo davčnih obveznosti ožijo. Naslednjič o pravnih posledicah, ugotovljenih navideznih poslih oziroma o ugotovljenem izogibanju ali zlorabi predpisov, zastaranju in tudi o obvestilu o uveljavljanju posebne osebne olajšave za nove rezidente.
12 Poročanje o trajnostnosti: ESRS E1 Podnebne spremembe
Katja Pogač
Evropski standardi poročanja o trajnostnosti (ESRS) predstavljajo ključen korak k transparentnosti na področju trajnostnosti podjetij. Med temi standardi je ESRS E1, ki se osredotoča na podnebne spremembe, posebej zahteven zaradi kompleksnosti zahtev in potrebne organizacije podatkov o emisijah toplogrednih plinov (TGP). Cilj standarda je usklajenost poslovnih prizadevanj z omejitvijo segrevanja na 1,5 °C, kot določa Pariški sporazum. Standard zahteva razkritje emisij sedmih TGP, način njihove obravnave ter
podatke o proizvodnji in porabi energije. Priprava razkritij vključuje upravljanje trajnostnih ciljev, strategije, politike in ukrepe za blažitev podnebnih sprememb ter podrobno poročanje o emisijah in energiji. Podjetja morajo opredeliti cilje zmanjšanja emisij, meriti napredek in razkrivati finančne učinke tveganj, povezanih s podnebjem. Pomemben del poročanja vključuje odvzeme TGP in uporabo ogljičnih dobropisov, pri čemer se razkriva njihova usklajenost s standardi kakovosti in Pariškim sporazumom..
14 Obrestna čepica, dno in ovratnica
dr. Jožko Peterlin
Banke ponujajo večino izpeljanih terminskih inštrumentov na obrestne mere, zato se je smiselno pripraviti na obdobje, ko bo smiselno skleniti enega od njih. Najbolj preprosto se pripravimo na končno odločitev, če banko vprašamo za ponudbo in primerjamo različne inštrumente ob različnih scenarijih uporabe. Na ta način bomo imeli izbrano primerno orodje, ki ga bomo sklenili ob primernem času. Stvari zgledajo zahtevne, v resnici pa so izredno preproste, saj morajo biti že po svoji naravi preproste, če ponudniki želijo, da se uporabljajo.
Blogi strokovnjakov:
16 Blog: Kje in zakaj smo v Sloveniji na področju javnih dajatev najbolj zavozili
mag. Franc Derganc
Odgovore na vprašanje, zakaj imamo slabo davčno moralo, davčno zakonodajo in zakaj so storitve javnega sektorja in tudi pravosodja (v povezavi z davki) na izredno nizkem nivoju, lahko (na prvem mestu) poiščemo v »napačni metodologiji spreminjanja davčnih pravil«.
Navedeno (da nekaj delamo sistematično zmotno) bi morala ugotoviti »iskrena« analiza dejanskega stanja našega davčnega sistema.
In če bi se želeli iskreno pogledati v ogledalo, potem bi morali tudi priznati, da so trenutna izhodišča na področju predvidene obdavčitve stanovanjskih nepremičnin logična posledica neustreznih ravnanj z našim davčnim sistemom.
Če se malo pošalimo, in če želimo bolj »slikovito« opisati zgoraj obravnavano temo, bi lahko zapisali naslednje: »Če državljan Slovenije ve, da totalitarizem ni rešitev, in če ve tudi, da brez svobode ni prihodnosti, potem je jasno, da bo iskal rešitev toliko časa, da uspe izbrati »novi obraz« (ki bo zagotovil dejansko svobodo), in ki bo dojel, da je lahko davčni sistem samo ali »zgolj« pošten davčni sistem (enakost pri pobiranju in odgovornost pri trošenju).
Kot bi rekel na novo ustoličen »prvak najboljše države na svetu«, izvedimo revolucijo »zdravega razuma«. Nič drugega.
19 Blog: Ali je definicija pohištva v brošuri FURS, z naslovom Olajšava za investiranje, zakonsko skladna
Mirjam Trdan
Na podlagi vsega povedanega lahko edino predlagamo, da FURS ponovno prouči definicijo pohištva in navedbo primerov v brošuri ter pojem regal nadomesti z besedo kovinske ali lesene omare, ki so uporabljene pri izvajanju administrativne funkcije. Dodatno naj se eksplicitno zapiše, da se za delovne mize, uporabljene pri izvajanju proizvodne funkcije, olajšava za investiranje upošteva.
21 Blog: Obravnava opredmetenih osnovnih sredstev, ki so si po svoji naravi enaka
ali podobna
Katja Pogač
Podjetja skupine opredmetenih osnovnih sredstev opredeljujejo samostojno, vendar pa bodo v bodoče morala pri tem upoštevati usmeritve iz Pojasnila 1 k SRS 1 (2024). S tem bo dilem pri razvrščanju manj, lažje pa bo tudi zagotoviti pravilno računovodsko in posledično davčno obravnavo opredmetenih osnovnih sredstev.
22 Davčno finančne novosti EU institucij:
Odbor Evropskega parlamenta ECON predlaga odobritev direktive DAC9
Dean Košar, LL.M.
Evropska komisija je oktobra 2024 sprejela osnutek t. i. Direktive DAC9, ki spreminja Direktivo 2011/16/EU1 in določa podlago za izmenjavo informacij glede minimalnega davka v skladu z Direktivo (EU) 2022/25232, ki jo je Slovenija prenesla z Zakonom o minimalnem davku (ZMD; Uradni list RS, št. 131/23).
24 Domača sodna praksa:
Pomen absolutnega zastaralnega roka iz 126. člena ZDavP-2
Mihael Pojbič, mag. prava.
V obravnavanem primeru menimo, da gre za zadevo, ki bi morala biti v celoti rešena že pred organom druge stopnje. Kot poudarjeno uvodoma, so stališča teorije in prakse glede tega, da je zastaralni rok iz šestega odstavka 126. člena ZDavP-2 absolutni, na katerega ne vplivajo posamezna pretrganja, ki sicer vplivajo na relativno zastaranje (razen zadržanja odmere ali izterjave). Interes države bi moral biti, da se davek pobere skladno z zakonom.
26 Sodna praksa Sodišča EU:
Obdavčitev štipendije Erasmus +
dr. Janja Hojnik
Sodišče EU je presodilo, da nacionalna ureditev, ki pri izračunu davčnih ugodnosti za starše upošteva pomoč za mobilnost Erasmus+, krši člen 20 in 21 PDEU, saj ta ureditev povzroči izgubo pravice do povečanja osnovnega odbitka za vzdrževanega otroka, če otrok prejema mobilnostno pomoč v okviru programa Erasmus+. To pomeni, da nacionalna zakonodaja neupravičeno omejuje pravico do prostega gibanja in prebivanja, kar je v nasprotju s temeljnimi pravicami državljanov EU.
28 Iz zgodovine davkov in računovodstva:
Davek na dohodek od zgradb
mag. Dejan Petkovič
Opazimo lahko, da je pred 90 leti šlo za davek, ki se je plačeval izven glavnega davka na dohodek podjetij (takrat imenovan: davek na dobiček podjetij, zavezanih javnemu polaganju računov).
Davčna obveznost je temeljila na donosu od zgradb, davek ni bil obilen, saj so bile mogoče številne oprostitve in davčne olajšave (katere bomo še predstavili). Glede na zelo natančno omenjanje posamičnih primerov oprostitev, ponovno ugotavljamo takratne zelo natančne evidence o namembnosti zgradb. Prav tako je bila davčna obveznost določena normirano (pavšalno) glede na število sob in v odvisnosti,
ali gre za zgradbo:
– na vasi, torej vaško nepremičnino (ne glede na število prebivalcev vasi),
– na vasi, kjer je sedež okraja in izven rajona mest, kopališč in letovišč ali
– mestno zgradbo.
29 Ne prezrite:
Novi davek na stanovanjske nepremičnine
Dušan Jeraj, Tim Jeraj Kobelenski
Izhodišča Vlade odpirajo ogromno dilem in pomislekov o smiselnosti rešitve, predvsem zaradi tega, ker obstajajo utemeljeni pomisleki, da z njim ne bo mogoče doseči cilja, ki si ga je postavila Vlada Republike Slovenije.
Glede na vse navedeno lahko zaključimo z vprašanjem: Ali gre v primeru novega davka za omogočanje večje dostopnosti stanovanj mladim ali pa je zopet na prvem mestu polnjenje državne blagajne in razporejanje premoženja?