Ministrstvo za finance RS je julija 2024 na spletni strani eUprave objavilo predlog Zakona o izmenjavi elektronskih računov in drugih elektronskih dokumentov računov (ZIERDED). Zakonodajalec se v predlogu sklicuje na zagotavljanje pravne kontinuitete na področju prenosa in izvajanja Direktive 2014/55/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 16. aprila 2014 o izdajanju elektronskih računov pri javnem naročanju (Uradni list EU, L št. 133 z dne 6. 5. 2014), ki je bila v slovenski pravni red prenesena z Zakonom o spremembah in dopolnitvah Zakona o opravljanju plačilnih storitev za proračunske uporabnike (ZOPSPU-1A) . Dodatno zakonodajalec poudarja, da je namen Direktive 2014/55/EU k izdajanju e-računov zavezati vse kategorije naročnikov. Tako obveznost izmenjave e-računov razširja na vse gospodarske subjekte in njihova medsebojna obligacijska razmerja in ne le na poslovne subjekte, ki vstopajo v obligacijska razmerja s proračunskimi uporabniki oziroma naročniki. Omenja tudi, da je sedaj to področje normativno podnormirano. Z izmenjavo e-računov naj bi gospodarski subjekti ustvarili znatne koristi z vidika prihrankov, vpliva na okolje in zmanjšanje upravne obremenitve.
Pa bo temu res tako? Ali ne bodo s tem za gospodarske subjekte nastali tudi dodatni stroški zaradi nadgradnje njihovih ERP sistemov in zagotavljanja ustrezne hrambe e-računov in drugih dokumentov (npr. v registriranem oblaku pri enem izmed ponudnikov)? Kako bo poskrbljeno za varnost posredovanih podatkov FURS in ali ni širitev obsega posredovanih podatkov prekosorazmerna?
Zbornica davčnih svetovalcev Slovenije (ZDSS) želimo skupaj s svojimi člani podati mnenje in pripombe, predvsem na naslednje točke:
- Podpora digitalizaciji, a v kakšnem obsegu
- Obveznost za pošiljanje računov FURS v roku 8 dni
- Varovanje potrošnikov
- Ažurnost vodenja ponudnikov e-poti
- Hramba prometnih podatkov o e-računih in e-dokumentih
- Globe po ZDavPr in ZIERDED
- Pričetek uporabe ZIERDED
Predlog oziroma osnutek stališča ZDSS vam je dostopen na vpogled tukaj.
Prosimo, da se kot člani ZDSS opredelite in podate še vaše vpoglede, mnenja in pripombe, najkasneje do petka, 27. 9. 2024.
Posredujem prejeto stališče, ki smo ga pridobili preko elektronske pošte (dobesedno navajanje):
Simona Štravs:
Določbe ZIERDED bi moral predlagatelj zakona inkorporirati v ZDavPR, in tako ne vnašal zmede v prakso davčnih obveznosti pri izpolnjevanju davčnih obveznosti.
Načelo ekonomičnosti in učinkovitosti davčnih postopkov, izhajata tudi iz temeljnega ustavnega načela vladavine prava (razumljivost, predvsem pa zaupanje), ki mu pa predlog ZIERDED gotovo ne sledi.
Zakonodajalec predpisuje zahteve, hkrati pa pozablja, da uvedba elektronske izmenjave dokumentov pomeni tudi zagotavljanje ustrezne hrambe teh dokumentov v e-obliki, kar bo za posamezne subjekte lahko pomenilo veliko začetno finančno breme iz naslova zagotovitve ustrezne hrambe EDI računov.
Zakonodajalec naj omogoči brezplačno računalniško podporo oz. zagotovi finančna sredstva za programsko posodobitev, ali kar v celoti računalniške programe, kajti olajšave v investiranje tovrstne opreme presegajo okvir dovoljenih davčnih olajšav za investiranje.